lördag 19 mars 2016

Calabuig

Veckans vin, Calabuig, var en trevlig överraskning!

Köpte vinet här hemma på Systembolaget på chans tillsammans med sju andra spanska i syfte att prova just viner från Spanien i olika stil och prisklasser.

Valde detta ikväll för att jag ville ha ett enkelt vin att smutta på i tv-soffan. Inget felval men definitivt en mer positiv upplevelse än jag hade förväntat mig utifrån de blygsamma 59 kronorna och skruvkorken ;-)

Mjukt, bärigt och mungott med tydlig ton av vanilj och blåbärssylt. Aningen för sött för att vara en fullträff men passar alldeles ypperligt som sällskap till en liten bricka charkuterier en avslappnad lördagskväll som denna.

Trevlig helg och en kram till mannen, som är på jobbresa i Malaga, den lyckosten!



4 kommentarer:

  1. Måste få retas lite!

    Hittade en sida där den här i Spanien kostar knappa 3 €. Men å andra sidan kostar den nästan 9 € i Australien.

    SvaraRadera
  2. Bara kul att få veta :-) Hade aldrig sett det tidigare och tydligen är det rätt nytt på bolaget. Hade jag sett det på lokala Mercadonan hade jag utgått ifrån att det var ett "bättre" vin ;-) 3€ är ju inte det billigaste på hyllan... :-) :-) By the way - du bara måste sy dig den där klänningen! Ha en fin kväll, Emma! Ps. Grattis till ett superbra bidrag i Reseguiden! Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Och vi får väl se vad vi får ihop! Ferian i Fuengirola är ju i början av oktober så än har jag tid till att hitta en tygaffär!

      Radera
  3. Och vad lustigt det är med priser ch kvalitet. Ett vin för 3-4 € är ett helt OK vin här i Spanien. Det motsvarar väl det dubbla i Sverige.

    Ja, i mina okunniga ögon. Eller smaklökar.

    SvaraRadera