tisdag 8 mars 2016

En gråmulen och bra dag

Gårdagen väckte oss inte med sol och klarblå himmel. Men det gjorde faktiskt inte så mycket. Vi var förberedda på detta scenario och hade planerat in en utflykt till Murcia. Först tänkte vi kolla in stan och sedan göra Ikea. Till och med tonåringarna kom upp ur sängarna hyfsat tidigt och iväg bar det.

Och som det bar! Genom enorma odlingar med dignande apelsinträd och så småningom brant utför mellan bergstoppar på trefilig väg. (Glömde jag säga att "vi" råkade köra fel ett par gånger innan det var raka spåret ;-)  Jag var förpassad till baksätet och rätt glad över det, sedan dottern bestämt sig för att ta på sig uppdraget att hålla koll på gps:en. Måste erkänna att jag ännu inte riktigt känt mig mogen för att ta över ratten i den spanska trafiken. Men nästan gång... Fast inte ens då tror jag att jag kommer att våga ge mig på de sexfiliga - ja ni läste rätt- sexfiliga rondellerna med trafikljus som man måste manövrera innan man äntligen kan hitta sig ett trångt parkeringsgarage mitt i Murcia :-)

Väl uppe ur garaget insåg vi att vi lyckats hamna väldigt bra till för att kolla in Catedral de Santa Maria. Jo, jag hade läst på om sevärdheterna kvällen innan och sevärd visade sig katedralen vara med besked. Kan verkligen inte påstå att vår familj är en sådan som annars letar upp gamla kyrkor, eller andra byggnader för den delen, för att de bör beses men vi tog oss en rejäl titt på detta verk från 1400-talet och var alla rätt imponerade. Efter detta studiebesök, som ändå kändes ganska spontant, letade vi oss till cafétorget Plaza Las Flores. Trots att det småduggade och var rätt ruggigt var det lätt att föreställa sig hur mysigt detta torg måste vara dagar då solen skiner och fler är i rörelse. I gränderna runt omkring skulle man inte ha några större bekymmer att hitta ställen att ta sig några tapas med ett par glas vin på. Hit kommer vi definitivt att ta oss tillbaka gärna med vänner på besök.



Hursomhelst så tog vi en fika på ett traditionellt café med bra service och smarriga äppelpajer och chokladtårta. Sonen som är mjölkallergisk fick dock nöja sig med toast med tomatröra och serranoskinka, som den jättegulliga servitrisen trollade fram. Han var nöjd :-)

Sedan bar det oundvikligen iväg till Ikea. Måste säga att jag är stolt över de tålmodiga tonåringarna, för inte är det så kul att hänga med mig och mannen på målmedveten shopping i detta varuhus... Tur att vi är rätt samkörda i alla fall och eftermiddagen slutade med en bil fullastad med mattor, hyllor, diverse husgeråd, kuddar och annat smått och gott. Det känns som att bygga bo på nytt på halvgamla dagar :-) Rätt mysigt faktiskt.






Idag har vi inte gjort jättemånga knop. Jag vaknade vid niosnåret av vad jag först trodde var snöplogen men som visade sig vara trädgårdsmästaren på besök. Tack och lov!

 Glada över att gräsmatten blev så fint klippt och att solen och den blå himlen var tillbaka fixade vi fram möblerna på takterrassen och käkade fruktsallad till efterrätt till frukosten. Sedan fortsatte dagen i sakta mak med sollapande, en cykeltur för mannen och sonen och sist men inte minst lite kvällsshopping på Zenia Boulevard.

Vi har det oförskämt bra!



Imorgon blir det nog en utflykt till. Men det är imorgon det :-)

Natti natti

3 kommentarer:

  1. Lite koko låter det att komma hit ifrån Sverige och sedan åka raka vägen til Murcia och IKEA. :D Men det är ju bara att inse, de har en hel del bra produkter. Och det är smidigt för allt är under samma tak, tycker mannen min som tvärvägrade IKEA i Sverige. I Málaga har vi varit flera gånger vid det här laget, tar 10 minuter dit med bil.

    Vad bra attt du tycker 17 grader är varmt!

    SvaraRadera
  2. Eller hur 😨 Helkoko! +17 grader i mars ÄR dock varmt 😉 för en som kommer från typ nordpolen. Tycker det ser jättekoko ut med alla spanjorer i täckjackor och stickade halsdukar😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att man vänjer sig fort av med kylan. Jag har ännu ingen vinterjagcka modell svensk utan sommarjacka modell svensk är min vinterjacka i Sanien. Men sjalar och långbyxor har vi än. Det kan blåsa så fruktansvärt här!

      Radera